در نظر حضرت امام فقه اسلامی یک معجزه است. مراد از فقه در اینجا احکام است، نه عملیات استنباط. و البته منظور حکم واقعی که صادق آل محمد صلی الله علیه وآله بیان میکنند، میباشد؛ نه آنکه ما میفهمیم.
توحید با تمام طوفندگی و قدرتش از راه فقه به جزئیترین مسائل زندگی وارد شده است. توحید با آن عظمت با تمام مراتب در کف زندگی بشر جریان پیدا کرده است و کوچکترین حرکت و فعل بشر را تحت الشعاع قرار داده است. توحید در حکم جزئی مثل ناخن گرفتن، کوتاه کردن شارب و … وارده شده است.
در آن توحیدی که حضرت امام با آن آشنا است، فقط خدا میتواند تشریع کنید و هیچ کس غیر خدا نمیتواند قانونگذاری کند. لذا وقتی میبینیم در فقه، این خدا است که به روی زمین آمده است و قانونگذاری کرده است و آن حاجت توحید را که جز خدا نباید کسی تشریع کند، برآورده است؛ اذعان به معجزه بودن این فقه میکنیم.