پنجره

سهمِ من زِ آسمانِ معرفتش ❁ قدرِ یک پنجره است زین دوار

پنجره

سهمِ من زِ آسمانِ معرفتش ❁ قدرِ یک پنجره است زین دوار

طلبه|دُچار کتاب|سرگرم با ‎قلم
اعتکافی که مردم را از مسجد دور می‌کند!

در طول سه روزی که مراسم معنوی اعتکاف برگزار می‌شد، دغدغه‌ای ذهنم را مشغول کرده بود؛ و این دغدغه از جایی شروع شد که شب ولادت حضرت امیرالمومنین برای نماز به یکی از مساجد مراجعه کردم و در عین ناباوری دیدم که در مسجد بسته است! با خود گفتم شاید جشنی در مسجد برقرار است و احیانا می‌خواهند شام بدهند و برای آنکه غذا کم نیاید، درهای مسجد را بروی مردم بسته‌اند (!!) کمی در اطراف مسجد گشتم، دیدم که چند جوانی که لباس خادمی داشتند، درون حیاط مسجد بودند؛ از آنها پرسیدم، درب ورودی مسجد کدام سمت است؟ که گفتند، مسجد به خاطر اعتکاف تعطیل است؛ و با شنیدن کلمه تعطیل کاملا وا رفتم و از درون احساس فروریختن کردم؛ به سختی تعطیلی مساجد در شب‌ و نصف شب را تاب می‌آوردم؛ و حال با گوش می‌شنیدم و با چشم می‌دیدم که شب ولادت حضرت امیرالمومنین، وقت نماز، در مسجد را بسته‌اند؛ هر چند این رویه را کاملا غلط می‌دانم و به نظرم کاملا خلاف دین است؛ حداقل تا آنجایی که حقیر دین را شناخته است، اینگونه رفتار کردن و برنامه‌ریزی کردن،‌ در هیچ‌کجای دین جای ندارد و اجازه آن داده نشده است، ولی خوب کوتاه آمدم و سرم را پایین انداختم و رفتم محل کار برای خواندن نمازی فُرادا که می‌توانست در مسجد در کنار مومنین به جماعت باشد، در کنار محبین حضرت علی در شب ولادتش و بعد از نماز شاد‌باش این عید مبارک را بهم دیگر هدیه کنیم؛ ولی خوب قسمت نبوده؛ و اینکه شاید و شاید و شاید چون مسجد در محاصره معتکفین خواهر بوده است، نیاز بوده است که برای تمهید و آماده‌سازی، نماز جماعت و جشن و سرور شب ولادت حضرت امیر تعطیل شود. حتما متولیان فرهنگی این گونه برنامه‌ریزی‌ها پاسخی قانع کننده در برابر خداوند متعال خواهند داشت که اینگونه بدون پشتبانه دینی برنامه‌ریزی فرهنگی می‌کنند. القصه خدا را شکر که نمی‌خواستند حتما به حکم اصلی اعتکاف پایبند باشند که باید در «مسجدجامع» شهر معتکف شد؛ و الّا بنا داشتند سه روز به خاطر خلوتی شخصی با خدای‌خودشان، مردمان را از کار و زندگی باز دارند؛ آخر مسجدجامعْ قرار است محل کلیه شئونات دینی بلکه تمامی شئونات یک جامعه باشد؛ حال به کنار که ما اگر سال به سال هم به مسجدجامع شهر یا روستای‌مان نرفیتم، نه چرخ زندگی‌مان متوقف می‌شود و نه دینداری‌مان. بگذریم که شرح ماجرا طولانی نشود و حوصله شما از سر نگذرد.

اما این داستان همچنان ادامه دارد؛ فردای آن روز برای نماز ظهر به مسجد محل خودمان مراجعه کردم، البته نه برای نماز بلکه به خاطر خرید از فروشگاه کنار آن، که روی در آن مسجد کاغذی چسبانده بودند که مسجد تعطیل است! بازهم به بهانه اعتکاف! که عکس آن را در ابتدای همین یادداشت می‌توانید ببنید. اینجا دیگر اعتکاف خواهران نیست که نیاز باشد، مسجد را تعطیل کنند، که همان تعطیلی مسجد به خاطر اعتکاف خواهران هم منطقی قوی ندارد؛ اما اینجا دیگر چرا؟! آیا خلوتی که با خدا می‌خواهید بسازید، اینقدر سست است که اگر کسی دو رکعت نماز در مسجد بخواند، خلوت شما شکسته می‌شود؟ یا چه؟

خطابم کاملا به مسئولین امر و برنامه‌ریزان به اصطلاح فرهنگی است؛ برادر عزیزم، اگر نمی‌دانی، نکن! واقعا بعضی از وقت‌ها با نکردن‌ها درست می‌شود، کمی بنشین و فکر کن و اگر جایی هم به مشکل خوردی بپرس! در این قم آنقدر آیت‌الله پیدا می‌شود که سوالات خود را نزد آن‌ها ببرید و بپرسید که آیا اینگونه اعتکاف گرفتن، اینگونه برنامه‌ریزی فرهنگی، آسیبی هم دارد؟ آیا پشتوانه شرعی هم دارد یا اینکه به خاطر کار بدون فکر و تامل و حتی پر از زحمت و از خود گذشتگی، به خاطر کمی درنگ نکردن و تامل نکردن، به جای نسیم بهشتی، آتش جهنی برای خود می‌خرید؟

شما به چه اجازه در شهرکی (پردیسانِ قم) که به خاطر نفهمی شهرسازی‌مان در فاصله‌های زیاد مسجد احداث شده است، همین چند مسجد را هم به اسم اعتکاف تعطیل می‌کنید؟ مگر نمی‌شود معتکفین در کنار کسانی که فقط برای نماز به مسجد می‌آیند، به اعتکاف خود مشغول باشند؟ مگر حضور غیر معتکف در مسجد، اعتکاف معتکفین را باطل می‌کند؟ آیا از اعتکاف‌های پیامبر در مسجد الحرام نشنیده‌اید؟ آیا هیچ‌گاه شنیده‌اید که پناه بر خدا مسجد الحرام تعطیل شود؟ این چه بدعتی است که پایه‌ریزی می‌کنید؟ چرا به راحتی از دین مردم مایه می‌گذارید؟ اگر قرار بود سرمایه مادی و دنیایی‌تان را هم اینگونه تدبیر و برنامه‌ریزی کنید، به راحتی و بدون تامل و مشورت با اهل آن وادی، دست به کار می‌شدید؟ روشن است که در مورد پول و ثروت خود و درست سرمایه‌گذاری کردن آن در سهام بورس یا هر قمارخانهٔ دیگری،‌ کاملا جانب احتیاط را رعایت می‌کنید ولی نمی‌دانم چرا اینگونه نسبت به دین الهی لاابالی هستید؟!

بعدا افزوده شده:
در کانال آقای یامین‌پور مطلبی مرتبط با این بحث دیدم، در ادامه برای‌تان نقل می‌شود:

بله، محور اعتکاف "خلوت" است. اما اعتکاف فقط در مسجد "جامع" شهر پذیرفته می‌شود‌... و در این شرط،

نکته‌ی ظریفی است.
خلوت، عزلت از جامعه مؤمنین و سلوک در حاشیه تاریخ نیست. حتی درونی‌ترین و فردی‌ترین عبادات در قیام و حضور در متن تاریخ پذیرفته می‌شود.
...وگرنه امام را در کربلا سر می‌بُرند و مومنی مقدس در کنج خانقاهی سر به سجده تسبیح خدا می‌گوید!

نظرات (۶)

  • محمد قاسم پور
  • سلام علیکم

    منم رفتم مسجد و شوکه شدم.

    ولی به نظرم فقط سوء مدیریت نیست.

    نوع ساخت مساجد و مناسب نبودن معماری آن برای چند کار همزمان و همچنین برخی مشکلات که نسل جدید دارند باعث چنین کاری شده.

    به نظرم مساجد کوچک و حاشیه‌‌ای را می‌بستند بهتر بود تا مساجد بزرگ‌تر و اصلی‌تر.

    سلام 

    این نکته رو اضافه کنید.همراه بودن گوشی مشکلی برا معتکف ایجاد نمی کند ولی ورود یه فرد برا نماز مشکل ساز می شود.

    ممنون بابت توضیح ساده تون 

    سلام علیکم 

    فکر می کنم شما زیاد سخت می گیرید .مسجد ما هم تعطیل بود البته خواهران بودند و توفیقی شد ما رفتیم مسجد دیگری که خوب هم بود. 

    به هر حال برگزاری مراسم اعتکاف در زمان ما یک حالت مراسم ویژه دارد و لازم است که افراد دیگر در فضا وارد نشوند‌ . مثلا سحری و افطاری می خورند ، دعاهای دسته جمعی می خوانند و از سرو صداهای افراد متفرقه در امان هستند. 

    الان با قدیم فرق می کنه. قدیم به صورت انفرادی یا چند نفری برگزار میشده ولی الان به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده ... 

    پاسخ:
    سلام.
    اینجوری که بریم توی غار‌ها بهتره؛ چرا مسجد جامع شهر؟! حداقل شریعت به مسجد محله یا مسجدی در گوشه‌ای کنج حکم اعتکاف می‌داد، نه مسجد جامع شهر.

    سلام علیکم

    به نظر من این مسئله را شیطان در ذهن شما پیچونده . وگرنه برای سند حرفتون از اعلامیه اعتکاف عکس نمم گرفتید.

    من مطمئنم که اگر شما در مراسم اعتکاف شرکت کرده بودید و مسجد هم باز بود و افراد مختلف رفت و آمد و سر و صدا می کردند و مزاحم خلوت شما میشدند قطعا اعتراض می کردید و مطلبی شدید تر از این می نوشتید !!!

    برادر عزیز

    ما به اندازه کافی دشمن و منافق داریم که علیه اعتکاف و مسجد و نماز و روزه و ارزش های دینی ... پیام بنویسند و عکس و فیلم درست کنند و در رسانه ها جنجال به پا کنند. دیگر ما خودمان بهانه دست آنها ندهیم و به ساز آنها نرقصیم .

    مراسم اعتکاف یک برنامه معنوی است که این سالها به جهت آشتی دادن قشر جوان با معنویات و ... ایجاد شده و نیازی نیست که حالا دوسه شب مسجد محل بسته باشه ما داد و فریاد راه بندازیم.  این مسجد نشد میریم یه مسجد دیگه . نشد میریم خونه نماز می خونیم .

    (به هرحال الآن زمانش گذشته ولی چون بین مطالب شما خودنمایی می کرد من حساس شدم ببینم موضوع چیه )

     

    پاسخ:
    اعتکاف یک برنامه معنوی است که این‌سال‌ها ایجاد شده؟!!!

    برادر بزرگوار، اعتکاف از احکام الهی است؛ و در کتب فقهی شریعت اسلامی احکام آن بیان شده است.


    این اطمینان‌تان نسبت به من را از کجا آوردید؟ از کجا من را اینگونه قضاوت کردید؟

    صرفا جهت اطلاع‌تان عرض کنم که هم اعتکاف شرکت کرده‌ام و هم چندین مرتبه توفیق داشته‌ام اعتکاف برگزار کنم و خدمت‌گذار معتکفین باشم.

    این چه بدعتی است که پایه‌ریزی می‌کنید؟ چرا به راحتی از دین مردم مایه می‌گذارید؟ اگر قرار بود سرمایه مادی و دنیایی‌تان را هم اینگونه تدبیر و برنامه‌ریزی کنید، به راحتی و بدون تامل و مشورت با اهل آن وادی، دست به کار می‌شدید؟ روشن است که در مورد پول و ثروت خود و درست سرمایه‌گذاری کردن آن در سهام بورس یا هر قمارخانهٔ دیگری،‌ کاملا جانب احتیاط را رعایت می‌کنید ولی نمی‌دانم چرا اینگونه نسبت به دین الهی لاابالی هستید؟!

    من الله التوفیق

     

    الآن در این پاراگراف طرف حساب شما کیه ؟ که این همه به او اهانت می کنید ؟ اسرائیل یا آمریکا یا منافقین ؟

    شما بدون اینکه متولیان این کار را بشناسید و یا معلوم باشد دارید آنها را متهم به دنیا پرستی و مال اندوزی می کنید ؟ از کجا میدانید که آنها مال اندوز و حریص به مال دنیا هستند؟

    اگر شخص خاصی خاصی مسئول است خب خود او را متهم کنید. اگر سازمانی مسئول است خب خود او را متهم متهم کنید !!!

    بعد انتقاد از یک برنامه نیزی به تئهین و اتهام ندارد.

     

    ضمنا این جملات نقل شده از آقای یامین پور هم هیچ مفهوم مشخص دینی و مذهبی ای نداره و ارزش استنادی برای اعتراض شما محسوب نمیشه.

     

    به نظر من کلا پاکش کن شاید از دعای معتکفین بهره مند بشید ان شاءالله

    یا علی

    پاسخ:
    هیچ کجای متن کسی را متهم به مال‌اندوزی نکرده است یا حرض به مال دنیا؛
    فقط خطاب به متولیان فرهنگی چه خرد و چه کلان، می‌گوید چرا هنگامی که پای مال و سرمایه‌تان به میان می‌آید، اینقدر احتیاط می‌کنید و تامل و مشورت می‌کنید، اما در امر فرهنگ جامعه که گران‌مایه‌ترین است، اینگونه بدون تامل و مشورت و لحظه‌ای درنگ دست به اقدام می‌شوید؟

    برادر عزیزم اینکه می‌گویید چرا شخصی را خطاب قرار نمی‌دهم؛ چون این رویه کلی و همیشگی همه‌ی‌مان است؛ انگار تخم فکر کردن را ملخ خورده است و گویا تفکر در میان ما گناه است.

    سلام علیکم

    من شما را نمی‌شناسم بلکه از روی نوشته شما نظر میدم.‌

    متاسفانه افکار شما برای آینده خودتان و اسلام خطرناک است. 

    مگر اینکه مورد لطف و عنایت اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرید و شما را از لغزش ها نگهداری کنند . 

    یاعلی 

    پاسخ:
    ان شاء الله که هدایت شوم!  :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    پنجره


    ✦ هرکس می‌خواهد ما را بشناسد داسـتان کـربلا را بخواند! "شهید آوینی"
    ┄┅••==✧؛✿؛✧==••┅┄
    ● طلبه | دُچار کتاب | سرگرم با ‎قلم
    و در آرزوی فرهنگ آزاداندیشی
    ┄┅════┅┄

    آخرین نظرات